lördag 31 augusti 2013

Nu börjar räkningarna att trilla in...

Jag skrev ett inlägg i våras om att jag skulle försöka tydliggöra kostnaderna för att få dräktigt, här genom att summera kostnaderna för Märtas betäckning 2013.

Jag valde ju hingst i våras, Moe Svarten, ringde och bokade honom. Tog även Moe Svarten på Frökna och frågade ifall jag kunde få rabatt om jag tog båda, och det lät inte omöjligt. Har betalat bokningsavgiften på Frökna men ej fått någon än på Märta, kanske är det den rabatten jag ska få? Eller så dimper den räkningen ner senare...

Jag körde ner henne till Östersund 53mil enkel väl för inseminering på Överby Stuteri. Sen hämtade vi henne åxå. Har ingen räkning som avser endast detta men mina bensinräkningar har varit mycket högre än vanligt... Men om man ska räkna dieselkostnader (13kr/mil) och att man behöver något att äta efter vägen så har det kostat ca 3000kr att frakta fram och tillbaka. Före moms blir det 2250kr. Så jag räknar att frakten kostat 2250 + moms. Då har jag en hästtransport som används ett fåtal gånger per år och kanske skulle skatt och försäkring räknas med på nåt sätt men siffror är inte min stora passion så det får vara. ;)

Märta tog på (blev dräktig på) första brunsten och inseminerades två gånger på den. Räkningen från Norge som jag fått är på 800NOK gånger två för "Transport a saed till Sverige". 400NOK gånger två för "Eksportsertifikat for levende dyr" och 63NOK för "fakturagebyr". På detta är det ingen mervärdesavgift =norsk moms. Det jag betalat i svenska kronor är 2661kr och jag kan ej få tillbaka någon moms på detta så kostnaden från hingststationen i Norge har varit 2661kr.

Jag har inte fått någon räkning på uppstallningen på Överby än men veterinärräkningen därifrån har jag betalat. Den kommer från Distriktsveterinärerna och innehåller kostnader för "vet. avg.- färsk sperma stuteri", Förbrukningsmaterial, Bilavgift och basavgift och totalen var på 2357,94kr + moms.

Jag tog hem Märta när hon var konstaterad dräktig på 17dygn. Kollade henne hemma i Skellefteå på 42dygn, detta kostade 350kr + moms.

Så än så länge ser det ut såhär:
Frakt tur och retur Stuteri 2250 + moms.
Kostnad från hingststationen i Norge 2661kr.
Veterinärräkningen inseminering 2357,94kr + moms.
Veterinärräkning för koll 42dygn 350kr + moms.

Summa än så länge: 7618,96 + moms.

Så billigare än Fröknas dräktighet blir det nog med råge... hennes dräktighet har jag ju betalat drygt 20 000kr för än så länge... Men då kanske jag kan få lite plus på ena fölet när jag säljer så att minus på det andra blir mindre... men, ska ju födas två levande föl först innan man bör börja fundera på sånt antar jag :D




1 kommentar:

  1. Har inte heller fått bokningsavg. eller uppstalning från Överby. Träffade henne kriteriehelgen. Då sa hon att hon inte börjat fakturera än. Så vänta du bara, nog kommer det mera :/

    SvaraRadera