måndag 19 augusti 2013

Säsongens första "seminräkning" har betalats...

Fick räkningen från Lauvåsen på språng 2000 nok, 450NOK "Henting Klett"? (troligtvis transport en bit då hon skulle hemåt...) å 100 dagars uppstallning a´125!!NOK per dag, alltså typ 140 SEK. Å detta för uppstallning av sto utan föl vid sidan. Stackars norska uppfödare säger jag då bara. Så dryga 20 000kr, (mest för uppstallning) har jag idag betalat, lär väl dyka upp någon vet. avg. åxå antar jag...

Märta tog ju på första försöket, å bara dryga 20dagars uppstallning, så billigare för henne hoppas jag :)
Men bara det nedkommer två stjärnor till våren blir jag glad! Det värsta är ju om de kastar av någon anledning å så har man lagt ut pengar å inte ens får ett föl. (Har provat det, tvillingar som de inte sett på ultraljudet som kom ut i januari när ena fostret dött...)
Ryktesvägen har jag hört att både Järvsöfaks och Moe Odin har haft dålig dräktighet i år, inte kul för oss uppfödare och för sporten... det lär ju ha gått ett antal fina ston till dem och de vore ju synd om många av dem går tom ett år. En sån sak kan ju även lätt göra att den mest entusiastiska uppfödaren tappar sugen och slutar. Jag menar, 20-30 tusen ut och inget föl är ju inte något man önskar någon!!

Det man däremot önskar alla som satsar tid, pengar, engagemang och energi på våran härliga sport är ju framgång! Jerker å Ranja från Skellefteå har ju haft ett sånt bra år 2013 med sina stjärnor Odile och Katla Kiro att jag hoppas att alla ni andra, som jag, blir inspirerade och hittar energi och lust för nästkommande höst och vinter!! GRATTIS till paret Bjurman!!! Å även till Jessica å Mange som åxå kvalade in sin fina "Sivan" till finalen men tyvärr hade galoppskorna på, annars så...

Å till er andra, HEJA, HEJA!! De har ju bevisat att det går, hur många Skelleftehästar får vi se i finalerna nästa år?? Minst lika många hoppas jag :D

Nu ska jag ut å trimma min stjärna, Klara... :D

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar