måndag 21 oktober 2013

Hingst funderingar... å chipmärkning :)

En envis förkylning gör att jag idag är hemma från jobbet idag och mellan snor och hosta, sova och äta halstabletter började jag läsa lite i ASVT´s faktabank. Å när jag läser dessa artiklar (ett och två) så blir jag fundersam inför vårens betäckningar... Det var ju såhär jag försökte tänka, snabb generationsväxling och låg inavel... Å att då gå med Märta till Philip blir ju då lite tokigt kanske, 7,52. Å Frökna på Björs Frej blir ju Elding tre gånger men ändå inte så högt, 6,58... Hmm. Kanske borde vara Märta på Björs Frej ifall han går till avel? Men det blir ju nästan 7 i inavel det åxå förstås... Annars är det ju Dotterud Teddy, Åsajerven, Feseth Lynet, Moe Svarten m.fl. som borde funka, men jag vet ju inte var det ska stå nästa år. Ja, tur att det finns tid att fundera :) Philip vet jag ju förstås var han ska stå, å det är klart, det är ju så nära dit... å han har ju lämnat så bra. Får sätta mig och kolla på vad de stona har för stam ifall jag vågar ta honom på Märta.

Igår hade Sleipner Skellefteå och Carola Huber Guldhag dragit ihop till chipmärkningsdag på Skelleftetravet. Ett gäng små stjärnor blev då chipmärkta, avritade och lämnade ifrån sig lite hår för DNA-typning. En dag till kommer att hållas i november 16:e för den som vill komma med sitt föl till Naturbruksgymnasiet i Burträsk. Kontakta Carola på guldhag@yahoo.se.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar