lördag 26 oktober 2013

Tack för att ni finns mina levande uppslagsverk! :)

När man som jag, liten amatör, har ägt och tränat 4 hästar under min "tränarkarriär" sen jag tog b-tränarlicens för typ 13år sedan är det ovärderligt att ha någon (några) att bolla tankar med. Tankar om träning, skoning, utrustning, foder....
För mig som hästmänniska. Alla "gamla hästkarlar och kvinnor" som har bra tips och knep kring hästhantering. Människor som använder sina hästar inom andra användningsområden än trav men lär mig om hästen och vidgar mina vyer. Har en underbar kollega som lär sina hästar de häftigaste "konsterna/beteendena" genom klickerträning! Tänk vad man kan få det fantastiska djuret, hästen, att göra! :)
Men även som uppfödare, jag är ju fortfarande relativt ny på det. Att kunna bolla tankar kring hingstval, utfodring, verkning, hantering, avvänjning, betäckning, brunster, fölning, betesplanering... Ja, listan kan ju göras hur lång som helst. För det finns ju inget facit. Man kan läsa fakta och forskning men även den säger ju ibland olika. Å det finns ju faktisk inte fakta och forskning kring allt.
Bara att få höra någon annans tankar kring en lösning, man blir så hemmablind och låst vid sitt eget. Det är skönt att få någon annans perspektiv på saken, någon med andra erfarenheter och kunskap i bagaget.

Så tack alla som "pratar häst" med mig! :D Allt vore lite krångligare och framför allt tråkigare utan er!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar